Váš nákupný košík je prázdny

02/07/2015 Ponuku rozširujeme o úplne nové (nečítané) knihy.

01/12/2016 Knižný advent 2016: až do Vianoc každý deň jedna zaujímavá kniha.

20/02/2016 Eleven Books & Coffee konečne otvorené!




Záložky:  
Sleduj nás:




Paul Auster

knihy od Paula Austera v našej aktuálnej ponuke

paul auster profilPráca Paula Benjamina Austera, amerického spisovateľa  a filmového režiséra, je obyčajne označovaná ako jedinečný mix postmodernizmu a absurdizmu. Ako to často býva, veľké slová dielo autora vystihnúť nedokážu a kategórie tohto typu nezachytávajú skutočné atribúty “austerovky”.  Auster je jedným z mála spisovateľov s označením “postmoderný”, ktorého knihy sú príjemne čitateľné. Má vzácnu schopnosť zabaliť svoje metafyzické úvahy do dostupnej podoby, ktorá sa číta takmer ako obyčajná detektívka. Čitateľovi nevnucuje svoju filozofiu, neexperimentuje so svojim rozprávačským štýlom, jednoducho rozpovie pútavý príbeh; všetko ostatné sa deje až v druhom pláne.

stručné  bio:

- 3. februára 1947 v Newarku, štát New Jersey (USA)
- v New York City prežil viac ako 50 rokov
- je poľského pôvodu a židovského vierovyznania
- na Kolumbijskej univerzite (Columbia University) vyštudoval Angličtinu a komparatívnu literatúru v roku 1970
- začiatkom 70. rokov opustil Spojené štáty, pracoval na ropnom tankeri a usídlil sa v Paríži, kde sa živil ako prekladateľ francúzskych diel do angličtiny
- dvakrát sa oženil (v roku 1974 si zobral prekladateľku a spisovateľku Lydiu Davis a v roku 1981 svoju súčasnú manželku, spisovateľku Siri Husvedt)
- s prvou ženou má syna Daniela a s druhou dcéru Sophie
- jeho vydanou autorskou prvotinou bola detektívka zo športového prostredia Squeeze Play, ktorá vyšla v roku 1982 pod pseudonymom Paul Benjamin

prezývky:

O žiadnych sa nevie, používal však dva literárne pseudonymy: Paul Queen a Paul Benjamin.

žáner:Auster postmodernism

Paul Auster ja autorom románov, poviedok, autobiografií, esejí, básní a dokonca aj filmových scenárov – široký záber jeho tvorby takmer znemožňuje snahu zaradiť ho do jednej konkrétnej kategórie. Najčastejšie je označovaný ako "postmoderný autor", kým jeho romány bývajú opisované ako absurdistické s kriminálnou zápletkou - ide však o znažné zjednodušenie Austerovej tvorby.

vplyvy:

Poe, Hawthorne, Fitzgerald, Faulkner, Salinger, Melville (teda klasici americkej literatúry), Thoreau, Emerson (americkí transcendentalisti), Dostoyevsky, Kafka, Beckett, Shakespeare a Cervantes. Rovnako aj James Joyce, ktorý bol v mladosti jeho najobľúbenejším autorom. Vo všeobecnosti však Auster cíti najväčšiu spriaznenosť s americkými klasikmi 19. storočia, ako sám úvadza: „naučil som sa od nich viac ako od kohokoľvek iného“. Jeho najobľúbenejšiu knihou je však Cervantesov Don Quijote. Táto kniha totiž podľa Austera „ponúka každý problém akému kedy musel románopisec čeliť“. Jeho najobľúbenejším románom 20. storočia je Veľký Gatsby; medzi románmi, ktoré zmenili jeho literárne vnímanie sveta takisto uvádza Kto chytá v žite a Zločin a trest. Popri mnohých literárnych inšpiráciách podľa mnohých Austerovu tvorbu výrazne ovplyvnil aj francúzsky psychoanalytik Jacques Lacan.

literárne štatistiky:

Paul Auster napísal šestnásť románov, štyri zbierky básní, päť scenárov, päť autobiografických kníh a veľké množstvo esejí. Takisto preložil rôzne diela z francúzštiny do angličtiny (vrátane Mallarmého básní).

prelomová kniha: The New York Trilogy (1987)

The New York Trilogy je sériou troch krátkych románov vydaných samostatne v 80. rokoch: City of Glass (1985), Ghosts (1986) a The Locked Room (1986). Každý z príbehov sa začína ako detektívka, ale postupne sa dej vykryštalizuje do typického Austerovho pátrania po stratenom zmysle. Trilógia si preto vyslúžila označenie posmoderný detektívny žáner. Tri príbehy môžu byť čítané aj samostatne, avšak spoločne tvoria  jedinečnú pavučinu opakujúcich sa tém a motívov, kde sa ako hlavný „podozrivý“ javí samotné mesto New York.

Tak ako aj v mnohých iných Austerových románoch aj v New York Trilogy čitateľ nájde autobiografické prvky: hlavnou postavou City of Glass je Daniel Quinn, ktorého možno vnímať ako Austerovo alter ego (nezhoduje sa len ich vek, povolanie a záľuby; podobnosť je zjavná aj medzi ich dielami).

City of Glass sa v roku 1994 dočkalo aj adaptácie do podoby grafického románu. Postarali sa o to David Mazzucchelli a Paul Karasik, v produkcii známeho tvorcu komiksov Arta Spiegelmana, ktorý je Austerovým priateľom.

čo ste (možno) nevedeli:

Austerovo pátranie po skutočnej podstate „Ja“ a po pravej identite nie je obmedzené len na postavy jeho románov. Vyšlo mu až päť kníh pamätí, každá z nich svojim spôsobom osobitá a intímna. Mohlo by sa zdať, že po piatich memoároch musia čitatelia o autorovom živote vedieť viac ako by chceli. Pri Austerovi je však opak pravdou. S každým odhalením z jeho minulosti zároveň vyvoláva nové a nové otázky a tým si udržiava nádych tajomna typický pre jeho romány aj v skutočnom živote.

Ja zaujímavé, že Austerove romány a jeho vykreslenie americkej spoločnosti si v Spojených štátoch nachádzajú viac čitateľov len v posledných rokoch. Reakcie literárnych kritikov aj čitateľskej obce boli počas rokov výrazne polarizované, časť oslavuje Austera ako najvýraznejšieho autora svojej generácie, druhá časť ho zatracuje ako príliš experimentálneho, nejasného a nečitateľného. Paul Auster bol vždy populárnejší v Európe (konkrétne vo Francúzsku a vo Veľkej Británii, kde sa širší záujem o jeho prácu zdvihol už v 80. rokoch) a jeho romány boli preložené do viac ako dvadsiatky jazykov. Jeho moderná verzia existencializmu mu dokonca u niektorých amerických kritikov vyslúžila prívlastok „európsky autor“.

Pokiaľ ide o spôsob práce, Auster je tradicionalista. Keď pracuje na na knihe, hneď ráno sa presunie zo svojho domu do blízkeho bytu, ktorý používa ako pracovňu. Nepíše rýchlym tempom a pri stole strávi štyri až osem hodín. „Odpracem sa do tohto sparťansky zariadeného bytu, nedá sa tam robiť nič len pracovať. Píšem do zošita, niekedy ho celý roztrhám. Ak sa mi podarí napísať jednu stranu, mám pocit, že to bol hodnotný deň. Potom to prepíšem na mojom písacom stroji Olympia.“ Auster nevlastní počítač a údajne nemá ani emailovú adresu.

poznávacie znamenia:

Pre Austera sú charakteristické témy ako samota, zhoda náhod, strata jazyka a identity, absencia otca, dejiny Ameriky, no a samozrejme mesto New York. Jeho romány sa vyznačujú pocitom „modernej ničoty“ (Auster s týmto označením prišiel v knihe The Invention of Solitude). Čitateľ veľmi pravdepodobne narazí na početné odkazy na klasikov americkej literatúry a môže očakávať otvorený koniec. Typická postava Austerovho románu je stratená (či už doslovne, alebo metaforicky) a hľadá zmysel (či už doslovne, alebo metaforicky...). Pravdepodobne ide o spisovateľa (alebo aspoň niekoho, kto píše listy, alebo záznamy do denníka).

epizódy z osobného života:Paul Auster family

Keď mal Auster 14 rokov, blesk zabil počas túry v letnom tábore chlapca priamo vedľa neho. Táto skúsenosť ho veľmi silno ovplyvnila a vysvetluje jeho celoživotnú posadnutosť otázkami šťastia a osudu. „Bola to skúsenosť, ktorá zrejme formovala môj pohľad na svet viac ako čokoľvek iné čo som zažil. Ak niečo také vidíte v štrnástich, začnete tušiť, že svet je oveľa menej predvídateľný ako ste si mysleli.“

Po ukončení štúdia na Kolumbijskej univerzite v roku 1971 sa Auster namiesto pokračovania v doktorandskom štúdiu rozhodol cestovať. Nemusel sa obávať povolávacieho rozkazu do Vietnamu, vďaka vysokému číslu v náborovej lotérii. Niekoľko mesiacov pracoval ako zametač na ropnom tankri, potom sa na tri a pol roka usadil v Paríži, kde prežival na malom a nepravidelnom príjme (okrem iného sa živil prekladaním). Toto obdobie svojho života dokumentuje v autobiografii Hand to Mouth. Sám tvrdí, že táto skúsenosť mu ponúkla nový pohľad na Spojené štáty.

V roku 2002 mal Auster dopravnú nehodu, ktorá mohla stáť život celú jeho rodinu (šoféroval on, v aute s ním bola manželka a dcéra). Nehodu zavinil Auster keď zle načasoval zabočenie. Pod vplyvom tejto udalosti sa rozhodol úplne prestať šoférovať.

citáty:

„Čítanie bolo mojim únikom a potešením, mojou útechou, mojim povzbudením: čítať pre čistú radosť z čítania, pre to krásne ticho, ktoré Vás obklopí, keď počujete autorove slová ozývať sa vo Vašej hlave.“
(The Brooklyn Follies)

„Príbehy sa prihodia len tým, ktorí sú schopní ich rozpovedať.“

„Všetko sa môže kedykoľvek zmeniť, náhle a navždy.“

„Stále som si opakoval, že každý život je nevysvetliteľný. Nezáleží na tom, koľko faktov je povedaných, koľko detailov doložených, tá podstatná vec slovám odoláva. Povedať, že ten a ten sa narodil tu a išiel tam, že urobil to a ono, oženil sa s touto ženou a mal tieto deti, že žil, že zomrel, že po sebe zanechal tieto knihy alebo túto bitku či ten most – nič z toho nám veľa nepovie.“
(The New York Trilogy)

knihy od Paula Austera v našej aktuálnej ponuke

ostatné profily spisovateľov

paul auster interview

Späť       Vytvorené: 16/02/2014
Napísať komentár
Vaše meno:
Váš komentár:
Opište kód z obrázku:



Poslať

 
© 2011  11th Floor Books - A Bookstore with a View